OnderwijsKwaliteit In beeld brengen

OnderwijsKwaliteit.online

Op zoek naar een digitale manier om onderwijskwaliteit koersvast, eigenWijs en authentiek in beeld te brengen? Omdat je vanuit een brede opvatting op kwaliteit wil verantwoorden? Om meer recht te doen aan de kwaliteiten van je team, omdat zij elke dag bijdragen aan de brede ontwikkeling van kinderen? 

Onderaan deze pagina vind je links naar actuele onderzoekskaders po, (v)so en voor besturen, met de wijzigingen vanaf 1 augustus 2023, in vergelijking met versie 2022. 


Wij zien het in beeld brengen van onderwijskwaliteit als het navigeren vanuit een eigen koers. Vandaar de verbeelding van ons logo in de vorm van een kompasnaald. Wij staan voor een aanpak met dialoog en reflectie om tot een beredeneerde, functionele kwalitatieve zelfevaluatie te komen. Wat gaat goed? Wat kan beter? Wat moet beter?

Less is more. We rekenen af met papiergeneuzel en lijvige managementrapportages. Een zelfevaluatie in het onderwijsportfolio hoeft niet 'af' te zijn om een betekenisvol gesprek te voeren met de MR, met het team en/of met het bestuur. Op elk moment en op elke plek is het onderwijsportfolio te openen en direct presenteerbaar om over de stand van zaken in gesprek te gaan. Wil je je gesprekspartner vooraf informatie sturen, dan hoef je alleen een leesinlog te sturen. . 

In OnderwijsKwaliteit.online is het actuele onderzoekskader verwerkt. De werkwijze vraagt vooral om jezelf de maat te nemen en een zelfevaluatie realiseren. In het onderwijsportfolio zijn de vier kwaliteitsgebieden van het onderzoekskader geïntegreerd: veiligheid en schoolklimaat, onderwijsproces, onderwijsresultaten, sturen, kwaliteitszorg en ambitie. We hebben twee gebieden toegevoegd, om visie- en contextgestuurd uit te leggen en toe te lichten: visie op onderwijskwaliteit, school of bestuur in beeld. 

Je kunt het onderwijsportfolio een eigen gezicht geven door kenmerkende foto's, teksten, documenten, links en video's in te voegen, om te laten zien waar je met jouw team voor staat. Je maakt vooral gebruik van gevarieerde documenten die je al voor andere doeleinden gemaakt hebt. Denk daarbij aan presentaties tijdens studiedagen, samenvattingen van groepsbezoeken, uitspraken van leerlingen en ouders, exemplarische voorbeelden uit de basisondersteuning (HGW), conclusies uit enquêtes, plannen, etc. De essentie is 'kwaliteitsbewustzijn', in lijn met de koers en ambities. Leren en professionaliseren zichtbaar maken! We denken graag met je mee. 

We hebben ook een variant van onderwijskwaliteit.online voor besturen. Als service hierna een link naar een leesversie met standaarden voor het bestuur 2023, met minimale wijzigingen ten opzichte van 2022 >> LINK 

Actueel onderzoekskader po 2023, met wijzigingen t.o.v. 2022
Actueel onderzoekskader (v)so 2023, met wijzigingen t.o.v. 2022